• כרטיס רופא והטבות
  • אתרי הר"י
  • צרו קשר
  • פעולות מהירות
  • עברית (HE)
  • ישראל מובילה בצריכת אופיואידים בעולם: נדרשים צעדים משמעותיים

    19.04.2023
    ישראל מובילה בצריכת אופיואידים בעולם: נדרשים צעדים משמעותיים

    דו"ח חדש של מרכז טאוב מצביע על תופעה מדאיגה, לפיה ישראל מדורגת גבוה בעולם בצריכה של תרופות מרשם לאופיואידים (משככי כאבים נרקוטיים). ההשלכות ההרסניות של שימוש מוגבר בתרופות אלו הן הצורך המתמשך בהעלאת המינון מה שעלול להוביל להתמכרות, מנת יתר ומוות. על פי המחקר, העלייה בצריכה של אופיואידים מאז שנת 2014 הנה בקרב אנשים ממעמד חברתי-כלכלי נמוך, שאינם קשישים ואינם חולים במחלות ממאירות, ועל כן מדובר בצריכה מוגברת בלתי הולמת של תרופות אלו. בישראל השימוש באופיואידים טרם הגיע למעמד מגפה כמו בארצות הברית, בקנדה ובמדינות אחרות, אך העלייה בצריכתם ומקרי המוות בישראל בעקבות זאת, מעוררים דאגה.

    בהתאם לנתונים אלו מחברי הדו"ח מציינים כי יש למהר ולנקוט בצעדים משמעותיים להפחתת המרשמים עבור אופיואידים למניעת משבר. המלצות להגבלת המרשמים שהוצעו בעבר לא ייושמו בהצלחה, ועל כן המחקר הנוכחי מציע לקדם צעדים אחרים: שיפור הגדרת ההודעות בתוכנת "קליקס" לניהול מרשמים קליניים, בדיקות שתן שגרתיות לגילוי פנטניל וסמים אחרים,  שיפור הפיקוח על הנפקת מרשמים לאופיואידים, הגדלת שיעורי הנתיחות לאחר המוות במקרים של חשד למנת יתר והקמת ועדות לבחינת גורמי התמותה ובנוסף, גיבוש פרקטיקות שונות לניהול השימוש באופיואידים באספקטים רחבים יותר כגון עדכון בני משפחה על הסכנות הכרוכות בשימוש באופיואידים ומתן מענה הולם עבור המטופל: שירותי בריאות נפש, תזונה נכונה, דיור יציב ועוד.

    לסיכום מציינים מחברי הדו"ח כי אם ישראל תשכיל לנקוט בצעדים הנכונים היא תוכל למנוע את העלייה בצריכה של אופיואידים והשפעתן ההרסנית ולספק טיפול טוב יותר למי שזקוק לו.

     

     דוידוביץ', נ.,  קרנצלר, י.,  מירון, א. (2023). השימוש המוגבר במשככי כאבים נרקוטיים בישראל: תחילתה של מגפה? מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל.