לרון, מ., פיאלקו, ש., גורליק, י. ונורמן, ט. (2025). סקר דעת הציבור על רמת השירות במערכת הבריאות ועל תפקודה 2024 – ממצאים ראשוניים. מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל.
למאמר המלא
רקע
ממצאים ראשוניים מסקר דו שנתי לצורך מעקב אחר תפקוד מערכת הבריאות מנקודת מבטם של המבוטחים. הסקר נערך במהלך מלחמת חרבות ברזל.
מטרה
לבחון את תפקוד מערכת הבריאות בכמה היבטים: חוויית הטיפול ושביעות הרצון מרמת השירות; תחושת האמון במערכת; נגישות לשירותי הבריאות; דפוסי שימוש ברפואה ראשונית ושניונית וכן שימוש בשירותי רפואה מרחוק. לסקר הנוכחי נוספו מדדים שנגעו להספקת שירותי בריאות במהלך מלחמה וכן מדדים בתחום בריאות הנפש.
שיטה
הנתונים נאספו באמצעות סקר טלפוני בחודשים יוני-דצמבר 2024. המדגם בסקר הוא מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל (בני 22 ויותר). דגימה אקראית נלקחה ממאגר מבוטחי קופות החולים של הביטוח הלאומי. רואיינו 2,558 אישה ואיש בשלוש שפות (עברית, ערבית ורוסית) ושיעור ההיענות עמד על 36%. בתום איסוף הנתונים שוקלל המדגם לפי קבוצת אוכלוסייה (ערבים ויהודים ואחרים), גיל, מגדר וקופת חולים כדי להגיע לייצוג מדויק של המדגם לאוכלוסייה הכללית.
ממצאים ראשוניים
שביעות הרצון מקופות החולים נותרה גבוהה מאוד – 89% מן המשיבים דיווחו שהם מרוצים או מרוצים מאוד מקופת החולים, ולא נמצאו הבדלים בין הקופות. 73% מן המשיבים דיווחו כי הם סבורים (במידה רבה או רבה מאוד) שבמהלך המלחמה קופת החולים עושה כמיטב יכולתה כדי לתת מענה לצורכיהם.
64% מן המשיבים דיווחו שהם מרוצים או מרוצים מאוד ממערכת הבריאות, ו-65% דיווחו כי הם סבורים (במידה רבה או רבה מאוד) שבמהלך המלחמה מערכת הבריאות עושה כמיטב יכולתה כדי לתת מענה לצורכיהם.
רמת שביעות הרצון ממערכת הבריאות לאורך זמן מצביעה על ירידה לעומת שנת 2021 , אך על שיפור לעומת שנת 2018.
הסקר מצביע על פערים נמשכים בנגישות לשירותי בריאות, במיוחד בתחום הרפואה היועצת:
- 35% מן המשיבים שקבעו תור דיווחו שהמתינו יותר מחודש לרופא יועץ בקופת החולים. לעומתם, מקרב מי שפנו לרופא יועץ דרך הביטוח המשלים או דרך הביטוח הפרטי ובמימון עצמי רק 22% ו-17%, בהתאמה, דיווחו על המתנה של יותר מחודש.
- 32% מן המשיבים דיווחו כי בשנה שקדמה לסקר הם ויתרו על טיפול רפואי בגלל זמני המתנה ארוכים, 19% דיווחו על ויתור על טיפול רפואי בגלל מרחק ו-12% דיווחו על ויתור על טיפול רפואי, על ייעוץ או על תרופה בגלל התשלום הנדרש.
- 33% ממי שוויתרו על טיפול בגלל מרחק ו-44% ממי שוויתרו על טיפול בגלל זמני המתנה ארוכים פנו לקבלת שירות פרטי.
- 44% מן המשיבים דיווחו על קושי בקבלת טיפול רפואי דחוף מחוץ לשעות הפעילות של קופת החולים, מבלי לגשת לחדר מיון בבית חולים.
- 33% מן המשיבים דיווחו על מצוקה נפשית בשנה שקדמה לסקר. 80% מתוכם דיווחו שהיא קשורה למלחמת חרבות ברזל.
סיכום והמלצות ראשוניות
המחקר מספק תובנות חשובות לקובעי המדיניות ומדגיש את הצורך בהמשך פיתוח שירותים ומענים, ובעיקר שיפור הנגישות לשירותי רפואה יועצת, קיצור זמני המתנה, הרחבת המענים לבריאות הנפש, הנגשתם והתאמתם לצורכי המבוטחים.