חוקרים: ד"ר מיכל לרון, שרביט פיאלקו, ינאי גורליק, ד"ר טל נורמן
למאמר המלא
רקע
מעקב אחר תפקוד מערכת הבריאות מנקודת מבטם של המבוטחים, באמצעות סקר שנערך במהלך מלחמת חרבות ברזל. הממצאים הראשוניים של המחקר הוצגו במרץ 2025 בפני מנכ"ל משרד הבריאות
מטרה
לבחון את תפקוד מערכת הבריאות בדגש על: חוויית הטיפול ושביעות הרצון מרמת השירות; תחושת האמון במערכת; נגישות לשירותי הבריאות; דפוסי שימוש ברפואה ראשונית ושניונית ושימוש בשירותי רפואה מרחוק; הספקת שירותי בריאות במהלך מלחמה ותחום בריאות הנפש.
שיטה
הנתונים נאספו באמצעות סקר טלפוני שנערך בין יוני לדצמבר 2024. המדגם התבסס על בחירה אקראית של בני 22 ומעלה מתוך מאגר מבוטחי קופות החולים של המוסד לביטוח לאומי. בסקר רואיינו 2,558 משתתפים בשלוש שפות (עברית, ערבית ורוסית), עם שיעור היענות כולל של 36%. לאחר סיום איסוף הנתונים, בוצע שקלול של המדגם לפי קבוצת אוכלוסייה (יהודים, ערבים ואחרים), גיל, מגדר ושיוך לקופת חולים, במטרה להבטיח ייצוג הולם לאוכלוסייה הכללית בישראל.
ממצאים ראשוניים
89% דיווחו שהם מרוצים, ולא נמצאו הבדלים בין הקופות. 73% דיווחו כי הם סבורים שבמהלך המלחמה קופת החולים עושה כמיטב יכולתה כדי לתת מענה לצורכיהם.
64% דיווחו שהם מרוצים ממערכת הבריאות, ו-65% דיווחו כי הם סבורים שבמהלך המלחמה מערכת הבריאות עושה כמיטב יכולתה כדי לתת מענה לצורכיהם.
רמת שביעות הרצון ממערכת הבריאות מצביעה על ירידה בשיעור שביעות הרצון לעומת שנת 2021 אך שיפור לעומת שנת 2018.
הסקר מצביע על פערים בנגישות לשירותי בריאות, במיוחד בתחום הרפואה היועצת:
- 35% דיווחו שהמתינו יותר מחודש לרופא יועץ בקופת החולים לעומת מקרב מי שפנו לרופא יועץ דרך הביטוח המשלים או דרך הביטוח הפרטי ובמימון עצמי רק 22% ו-17%, בהתאמה, דיווחו על המתנה של יותר מחודש.
- 32% דיווחו כי בשנה שקדמה לסקר הם ויתרו על טיפול רפואי בגלל זמני המתנה ארוכים, 19% דיווחו על ויתור על טיפול רפואי בגלל מרחק ו-12% דיווחו על ויתור על טיפול רפואי, על ייעוץ או על תרופה בגלל התשלום הנדרש.
- 33% ממי שוויתרו על טיפול בגלל מרחק ו-44% ממי שוויתרו על טיפול בגלל זמני המתנה ארוכים פנו לקבלת שירות פרטי.
- 44% דיווחו על קושי בקבלת טיפול רפואי דחוף מחוץ לשעות הפעילות של קופת החולים, מבלי לגשת לחדר מיון בבית חולים.
- 33% דיווחו על מצוקה נפשית בשנה שקדמה לסקר, מתוכם 80% בשל למלחמת חרבות ברזל.
הנתונים מעידים גם על עלייה בשימוש בביקור רפואי מרחוק ועל פעילות ניכרת של קופות החולים בתחום קידום הבריאות.
סיכום והמלצות ראשוניות
המחקר מדגיש את הצורך בהמשך פיתוח שירותים ומענים, ובעיקר שיפור הנגישות לשירותי רפואה יועצת, קיצור זמני המתנה, הרחבת המענים לבריאות הנפש, הנגשתם והתאמתם לצורכי המבוטחים.