• כרטיס רופא והטבות
  • אתרי הר"י
  • צרו קשר
  • פעולות מהירות
  • עברית (HE)
  • קידום הטיפול באמצעות מדדים המבוססים על דיווחי מטופלים

    02.07.2025
    קידום הטיפול באמצעות מדדים המבוססים על דיווחי מטופלים

    דוח מחקר OECD (2025): קידום איכות הטיפול באמצעות מדדים המבוססים על דיווחי מטופלים (PROMs)

    בשנים האחרונות הולך ומתרחב השימוש במדדי תוצא המבוססים על דיווחי מטופלים (PROMs – Patient-Reported Outcome Measures) במערכות בריאות בעולם. מדדים אלה הם פרי המגמה הגוברת של מערכות בריאות להתמקד במטופל מתוך תפיסת "המטופל במרכז", לצד מאמצים לשיפור מדידת איכות הטיפול והשירות. יתרונם המרכזי של מדדים אלה הוא בכך שהם מציגים מידע על מצב בריאותו ואיכות חייו של המטופל מנקודת מבטו מתוך חווייתו האישית, ללא התערבות חיצונית של המטפל או של כל גורם אחר. דוח ה-OECD בחן את התפתחותם של מדדים אלה, היקף תוכניות המדידה ואופן השימוש בנתוניהן בקרב מדינות הארגון, לרבות ישראל.

    הדוח מגלה כי רוב חברות ה-OECD השיגו התקדמות משמעותית בפיתוח תוכניות מדידה מבוססות PROMs הן ברמת המערכת והן ברמת הארגון. כשני שלישים ממדינות הארגון (24 מתוך 38) דיווחו על הפעלת תוכניות מערכתיות לאיסוף נתוני PROMs ברמה הלאומית או האזורית - בסך הכל 55 תוכניות. אולם, על אף ההתקדמות הרבה בפיתוח תוכניות PROMs, מהדוח עולה כי קובעי מדיניות עושים שימוש בנתונים אלה בפחות ממחצית מהמקרים (47% מסך התוכניות). ברוב המקרים נתוני התוכניות משמשים בעלי מקצוע, מטפלים ומנהלים במערכת הבריאות.

    לפי הדוח, ישראל נמנית עם 22 מדינות ה-OECD ששיפרו לאחרונה את איסוף נתוני ה-PROMs שלהן. כמו ברוב המדינות, גם בישראל נתוני PROMs משמשים לקידום איכות. במדינות אחרות נתונים אלה משמשים גם למטרות אחרות כגון פיקוח ובקרה על שירותי בריאות ואף למחקר.

    לסיום, מוצגות מספר המלצות להרחבה ולפיתוח של תוכניות PROMs במדינות OECD, לרבות עידוד תרבות של שיפור איכות; השקעה בתשתיות מידע; שימוש ב-PROMs להבטחת איכות; הטמעת PROMs בתוכניות לאומיות תוך קידום משוב ולימוד ויצירת שיתופי פעולה בינלאומיים.

    למידע נוסף