• כרטיס רופא והטבות
  • אתרי הר"י
  • צרו קשר
  • פעולות מהירות
  • עברית (HE)
  • "יש לקחת בחשבון את ההשלכות האתיות של הטכנולוגיה"

    מזכ"ל ההסתדרות הרפואית העולמית בכנס החדשנות של הר"י

    14.12.2022

    "ישראל מובילה בפיתוח טכנולוגיות בתחום הרפואה, וחשוב מכך בביטוח בריאות מקיף בכל רחבי העולם", כך אמר ד"ר אוטמר קלויבר, מזכ"ל ההסתדרות הרפואית העולמית, שהשתתף בכנס עתיד הרפואה של הר"י, שהתקיים ב7-9.12.2022. קלויבר נאם בפני מאות משקיעים ורופאים בנושא "הרגעת חששות אתיים ביישום של חדשנות בתחום הבריאות", ואף חשף שהוא משתמש בכלי OpenAI חדש בשם ChatGPT כדי לעזור ולמסגר חלק מהטיעונים לגבי הטמעת בינה מלאכותית בעולם הרפואה.

    "בעודנו ממשיכים לפרוץ גבולות לגבי כל מה שאפשרי בתחום הרפואה, חיוני לתעדף שיקולים אתיים ביישום החדשנות", הוסיף וחזר על משפטים שנכתבו על ידי אלגוריתם לקהל הלא מודע. "על ידי כך אנחנו יכולים להבטיח שההתקדמויות הללו פועלות לשיפור הרווחה הכללית של כל האנשים והקהילות, ומיטיבות עם החברה כולה".

    לדבריו, בעולם שמוטמעים בו יותר ויותר בינה מלאכותית ואלגוריתמים של למידת מכונה, הגבולות מיטשטשים בנוגע לפעולות של הרופאים ומה הטכנולוגיה מסוגלת לעשות עבורם. "המתח הבסיסי הוא בין הרצון להביא את ההתקדמויות המדעיות לבין שמירה על עקרונות מוסריים", הוסיף. "חשוב לקחת בחשבון את ההשלכות האתיות של הטכנולוגיה". לדבריו, אחת הנקודות הרגישות קיימות ברפואה היא השמירה על הפרטיות, וכיצד קיים הסיכון לשימוש לא הולם במידע. "עלינו להגן על הפרטיות של המטופלים ולוודא שיש לכל האנשים גישה ללא קשר לגורמים סוציו־אקונומיים", המשיך.

    ד"ר קלויבר השווה בנאומו בין הצהרת הלסינקי והצהרת טאיפיי: הצהרת הלסינקי מעדיפה את האינטרסים של המטופלים לפני אלו של החברה במהלך המחקר, ואילו בטאיפיי שואפים לאיזון בין זכויות המטופלים לחברה. "עלינו תמיד להביט על הצד החברתי של עולם הרפואה", אמר.

    בסוף דבריו פירט ד"ר קלויבר את מה שהוא הגדיר כמשימה לפתרון החששות האתיים לגבי מציאת האיזון בין ההתקדמות ברפואה לצד המעקב אחר עקרונות אתיים, אולם הוא הודה שהמשפטים הללו נכתבו על ידי תוכנת בינה מלאכותית: "מה שראינו פה נעשה על ידי ChatGPT. מה ששמעתם אותי אומר, הכנסתי ב־10 שניות. זה מראה שהמערכות הללו מתפתחות ומסייעות לנו".

    לכתבה המלאה