• כרטיס רופא והטבות
  • אתרי הר"י
  • צרו קשר
  • פעולות מהירות
  • עברית (HE)
  • פגיעה בהון האנושי באצטלה של מנהל תקין – "כללים לפעולת תאגיד בריאות"

    לצערנו, במקום להעריך את עבודת הצוותים הרפואיים ולפעול לחיזוקם, מחפש האוצר כל דרך לפגוע בהם

    10.08.2021

    פגיעה בהון האנושי באצטלה של מנהל תקין – "כללים לפעולת תאגיד בריאות"

    בשנה האחרונה מדינת ישראל הצדיעה לא אחת לצוות הרפואי שעמד בחזית מול מגפת הקורונה שהשתוללה בארץ. ללא ההתגייסות ללא היסוס של הצוותים הרפואיים ספק אם המדינה היתה צולחת את המגפה כפי שהיא צלחה והמגפה עדיין איתנו.

    לצערנו, האוצר במקום להעריך את עבודת הצוותים הרפואיים ולפעול לחיזוקם מחפש כל דרך לפגוע בהם.

    ראשית, עצם הכללת הנושא בהצעת המחליטים היא פגיעה ועלבון שלא לצורך. קיימים חוקים ותקנות שיכולים לענות על כל הנושאים המפורטים בהחלטה זו.

    תאגידי הבריאות פועלים מכוח חוק. הם הוקמו לצד בתי החולים הממשלתיים מתוך מטרה של האוצר להקטין את השתתפותם בתקציב בתי החולים, לאפשר לבתי החולים הכנסות שונות כאשר הכנסות אלו מיועדות להעברה לתפעול בית החולים. תאגידי הבריאות כמו כל מוסד רפואי מבוסס בראש ובראשונה על ההון האנושי, רופאים, אחיות, מנהל ומשק ופארא רפואי, הם ליבת הייצור של מערכת הבריאות.

    בבתי החולים הממשלתיים, בהתאם למדיניות האוצר, עובד צוות רפואי כחלק אינטגרלי בבית החולים כתף אל כתף ובשנה הזו איישו את מחלקות הקורונה והמחלקות התומכות ללא כל אבחנה בינם לבין עובדי המדינה. כל פעילות התאגיד לרבות פעילות השכר קבועה בתקנות התאגידים וכל שינוי שמבקש האוצר לעשות מן הראוי שיעשה בתקנות התאגידים.

    למרות כל זאת, בחר האוצר להביא הצעת החלטה מלווה בדברי הסבר שלפיהם ניתן לחשוב שמדובר במנהל לא תקין, או קבלת כספים שלא מגיעים לצוות הרפואי.

    האוצר מבקש לשנות בהינף עט החקיקה מציאות, ולהפוך סטטוס של גוף עצמאי ולא נתמך לגוף נתמך. לעצם הבקשה יש השלכות רחבו ת הגובלות ברודנות ושכרון כח. יתרה מזו, לא אחת ההסתדרות הרפואית פנתה לאוצר בדרישה להכיר בעובדי התאגידים כעובדי מדינה ולחתום הסכם קיבוצי הזהה להסכמים הקיימים והתשובה היתה שמדובר בגוף עצמאי שחייב להיות מאוזן, שאיננו חלק מהמדינה או נתמך על ידה.

    מדובר בתקדים מסוכן ביותר שבו האוצר יכול להחליט בהינף קולמוס כי גם גוף שהוא רווחי ואינו נהנה מתקציבי מדינה יוכר כגוף נתמך על כל המשתמע מכך.

    אנו דורשים שסעיף זה יוסר מהצעת המחליטים וככ ל שיש רצון לשינוי הכללים, תנאי העבודה והשתכרות העובדים במסגרת תאגידי הבריאות אנו נשמח לעשות זאת במו"מ.