• כרטיס רופא והטבות
  • אתרי הר"י
  • צרו קשר
  • פעולות מהירות
  • עברית (HE)
  • "הרפואה נמצאת בחזית ההשקעות"

    דברי יו"ר הר"י בכנס החדשנות ורפואת המחר

    11.12.2022

    "בשנים האחרונות חדשנות בבריאות הפכה להיות מעין גיזת הזהב במקצוע הרפואה וגם מעבר לו, ויש לכך סיבות טובות מאוד", אמר פרופ' ציון חגי, יו"ר הר"י, בפתיחת כנס החדשנות ורפואת המחר שהתקיים ב7-8/12/2022 בהילטון ת"א. לדברי פרופ' ציון חגי, "אנו חיים בעידן חסר תקדים של חדשנות רפואית. הרפואה נמצאת בחזית המדע וההשקעות. התקדמויות ופיתוחים אלה אינם עוברים ללא הבחנה במקצועות הרפואה וגם בסקטור העסקי".

    פרופ' ציון חגי הוסיף ואמר, כי "רפואה מונעת מבוססת בינה מלאכותית ורפואה אישית למחלות כרוניות הן רק צמד דוגמאות להטמעה של טכנולוגיות בענף הרפואה. פריצות רפואיות מבוססות כיום על ביג דאטה ועל מערכות מידע, אשר תומכות בהחלטות, והן מספקות לנו יכולת יותר טובה להבין סיבות למחלות, כמו גם ניטור של בריאות וכמובן גם מניעת תמותה. כיום מידע רפואי רב ערך זמין באמצעות שחקנים שונים במערכת הבריאות, ובו־זמנית גם החולה הופך להיות יותר דומיננטי בתהליך הרפואי".

    "בפועל, וירוס הקורונה רק יצר האצה של תהליכים טכנולוגיים ושינויים במערכות הבריאות המוסדיות ברחבי העולם אשר דחפו את החדשנות הרפואית לשיאים חדשים", אמר פרופ' ציון חגי והוסיף, כי "בהקשר זה יש להזכיר את פיתוח חיסוני הקורונה. הפיתוח לא היה מתאפשר אלמלא הקצאות של משאבים כספיים והודות לניוד של מדענים, ניוד שהתרחש ברמה עולמית, ניוד שבו השתתפו חברות תרופות שמדעניהן עבדו סביב השעון ואפשרו את פיתוחם של חיסונים בזמן שיא. אנו עדים גם לפיתוח מהיר של רפואה מרחוק במהלך המגפה".

    לדבריו, "לחדשנות ברפואה יש כמובן ערך פיננסי אדיר: כיום היקפו של שוק הבריאות העולמי מוערך בכ־200 מיליארד דולר והערך הזה צומח כל הזמן במהירות - לפי הערכות, בעוד שבע שנים בלבד שווי השוק הזה יעמוד על 1.5 טריליון דולר והדבר גם ניכר במספר החברות בתחום. בישראל מספר החברות אשר עסקו ברפואה דיגיטלית עמד בשנת 2011 על 190. בשנה שעברה פעלו בישראל 665 חברות בתחום זה, גידול של 250%. עלינו להכיר בעובדה שלמרות הערך הברור כביכול, חדשנות ברפואה עדיין עומדת בפני אתגרים טכניים, אתיים וגם קליניים וחוקיים. הנושאים שעל שולחננו ואליהם יש להתייחס בכובד ראש הם נושאים אשר קשורים בפרטיות, באבטחת מידע וגם בבעלות על המידע עצמו. כיום החדשנות הרפואית מאלצת אותם גם לחשבון נפש הנוגע לשאלות מוסריות וגם חברתיות אשר נוגעות לעצם המהות של עקרונותיה של מערכת הבריאות: שוויון, אוניברסליות וגם אחריות הדדית. עלינו להבטיח שאימוץ שירותי בריאות חדשניים יסייעו לרווחת כל החולים תוך צמצום של פערים".

    לכתבה המלאה