• כרטיס רופא והטבות
  • אתרי הר"י
  • צרו קשר
  • פעולות מהירות
  • עברית (HE)
  • מאבק נגד איזוק לא מידתי של אסירים

    אות שר הבריאות הוענק לפרופ' דן טרנר

    24.11.2022
    מאבק נגד איזוק לא מידתי של אסירים

    בתאריך 23.11.2022 התקיים הכנס השנתי של האגודה לזכויות החולה בסינמה סיטי בגלילות.

    במהלך הכנס הוענק אות שר הבריאות למקדמי זכויות במערכת הבריאות.

    במקום השני המכובד זכה פרופ' דן טרנר, שאת מועמדותו הגשנו על פעילותו מטעם הלשכה לאתיקה שלנו ושל הסתדרות האחים והאחיות.

    פרופ' דן טרנר, סמנכ"ל המרכז הרפואי שערי צדק בירושלים, היה ועודנו הכוח המניע מאחורי אחד הפרויקטים הגדולים והחשובים של הלשכות לאתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל והסתדרות האחים והאחיות – מאבק נגד איזוק לא מידתי של אסירים ועצורים בין כותלי בתי החולים במדינת ישראל.

    כבילת האסירים והעצורים המובאים לקבלת טיפול רפואי נעשית באופן גורף, בכמעט 100% מהמקרים, כך שברור שלא מתקיימת לגביהם הערכה פרטנית כנדרש עפ"י החוק והנהלים בנושא.

    פרופ' טרנר היה עד לתופעה, אשר לצערנו אינה פוסחת על אף מוסד רפואי, גילה ערנות ותושייה רבות ולא היה מסוגל לעמוד מנגד. הוא פנה אל הלשכות לאתיקה וגייס אותן למאבק עיקש בתופעה.

    מאז, מזה כשנתיים וחצי, פועלות הלשכות לאתיקה, בהובלת פרופ' טרנר, בשיתוף פעולה על מנת להתמודד עם התופעה הפסולה.

    גויסו לעניין 14 מרכזים רפואיים ברחבי הארץ, אשר לוקחים חלק בפעילות ואוספים נתונים אודות אסירים ועצורים המגיעים אליהם אזוקים לקבלת טיפול ואשפוז.

    ברור לכל, כי איזוק נכון צריך להיעשות במקרים הפרטניים בהם נשקפת סכנה לאסיר או ממנו, ובאופן שיפגע בו, בטיפול הרפואי ובהחלמה שלו במידה הפחותה ביותר. לצערנו, לא כך הדבר בשטח, ומטופלים רבים מקבלים טיפול ואף מאושפזים פרקי זמן ממושכים כשהם אזוקים באופן לא מידתי ואף לא אנושי, למשל בדרך של איזוק למיטה ביד וברגל באלכסון, ללא יכולת לנוע או להתהפך במיטה. 

    בהובלתו של פרופ' טרנר, קיימו הלשכות לאתיקה מפגשים עם נציגי משרד הבריאות, בהם גם מנכ"ל המשרד, אשר גיבה את המהלך וסייע בגיבוי והנחיות לאחיות בבתי החולים לאסוף את הנתונים באופן מוסדר. כמו כן, התקיימו פגישות חוזרות עם נציגי המשרד לביטחון פנים, משרד המשפטים, המשטרה ושירות בתי הסוהר. בנוסף, פורסמו דפי מידע, כתבות ומאמרים בנושא.

    בזכות המהלכים המשמעותיים והחשובים שבוצעו, והנתונים הרבים שנאספו מהמרכזים הרפואיים השונים, הפנים שירות בתי הסוהר את חשיבות העניין, וגיבש נוהל מחודש בנושא, במטרה להפחית את כמות המטופלים האזוקים.

    בגרף ניתן לראות כי בעקבות הלחץ שהופעל ושינוי הנוהל של שב"ס אכן הייתה ירידה בשיעור האיזוק, אולם לאחר אירוע בריחת האסירים מכלא גלבוע עלה שיעור האיזוק בחזרה.

    להצגת הגרף

    (המגמה החדה בחזרה למעלה בעקבות האירוע מדגישה לטעמנו, כי לא מדובר בשיעור איזוק גבוה כתוצאה של הערכות מסוכנות פרטניות, אלא כתולדה של רצון כללי למנוע בריחה בדרך "הקלה", הגם שכרוכה בפגיעה גורפת באזוקים).