• כרטיס רופא והטבות
  • אתרי הר"י
  • צרו קשר
  • פעולות מהירות
  • עברית (HE)
  • למען הרופאות והרופאים ולטובת הרפואה

    מה תרצו למצוא?

    שיווק המתחפש לאקדמיה - 2006


    פורסם באוקטובר 2006

     

    רקע

    הרפואה, בניגוד למקצועות החופשיים האחרים, מעוררת דרך קבע עניין רב בציבור. עבודות מחקר רבות הראו, כי מידע רפואי נצרך על ידי הציבור יותר מכל תחום אחר בתקשורת, לרבות פוליטיקה וביטחון. ההסבר הניתן לתופעה זו נעוץ בעובדה שהרפואה הינה מעשית ונוגעת לכל אחד ואחד מאיתנו. אין זה מפתיע, כי כמיהה זו למידע זוהתה, במקביל, הן על ידי המפרסמים והן על ידי חברות התרופות. כך אנו עדים לאחרונה לפריחה מדהימה של "מוספי בריאות" למיניהם, המלווים את מרבית העיתונים בישראל. במוספים אלו מתלכדים אינטרסים כלכליים רבי-עוצמה: העיתון זוכה להכנסה כספית יקרת ערך מחברות התרופות, ואילו התעשייה הפרמצבטית מקבלת במה לקידום המוצרים הרפואיים שאותם היא משווקת.

     

    על פי החוק, חל על חברות התרופות איסור לפרסם ישירות לצרכן את התרופות המיוצרות על ידן, ובמיוחד אוסר החוק פרסום תרופות שאינן רשומות בסל התרופות בארץ. לפיכך פונות החברות אל הרופאים, רובם בעלי מעמד מקצועי בכיר ומשפיע, על מנת שיציגו "אקדמית" את יתרונות המוצר הרפואי שלהן. כך הופכים הרופאים אמצעי המאפשר פרסומת סמויה, ובכך עוקפות חברות התרופות, לכאורה, את האיסור הקיים בחוק, מבלי שהרופאים השותפים לדבר מודעים לחלקם במהלך זה. מאחר שתופעה זו הולכת ומתרחבת, הוגשה ללשכה לאתיקה תלונה מהלשכה המשפטית של משרד הבריאות בבקשה להתערב בעניין זה.

     

    חברי הלשכה לאתיקה שדנו בנושא ניסו למצוא, בכללים המתפרסמים בנייר העמדה שלהלן, את האיזון הנדרש בין חובת מסירת מרב המידע הרפואי למטופלים על כל טיפול רפואי קיים, בין בסל ובין מחוץ לו, לבין שמירה על האמת המדעית. זאת תוך מסירת מידע מאוזן ומאופק, שאינו בא לשרת אינטרסים כלכליים של גופים מסחריים כלשהם. הרופא נדרש בכל פרסום כזה לגילוי נאות בדבר כל קשר שבו הוא נמצא עם חברת התרופות הנוגעת בדבר. בנוסף, נדרשים הרופאים שלא לנצל במה זו לפרסומת אישית החורגת מהוראות החוק  ומכללי האתיקה, תוך שהם מתבקשים ליטול אחריות ולבחון את הדברים המובאים בשמם טרם הפרסום.

     

    נייר עמדה 

    • קידום הידע הרפואי הניתן לציבור הרחב נעשה כיום, בארץ ובעולם, בערוצי המידע ובעיתונות הפופולרית.
    • חובת הרופא, על פי החוק, ליידע את המטופל על כל טיפול הקיים במחלתו, גם אם טיפול זה אינו נכלל בסל התרופות.
    • בפרסומים רפואיים לציבור הרחב יש להקפיד על האמת המדעית והרפואית הקיימת במועד הפרסום.
    • בכל פרסום יש לציין במקביל ובאופן שקול אפשרויות שמירת האיזון הנכון בין אפשרויות אלו.
    • בפרסומים אלו יש להשתמש בשם הגנרי של התרופה ולא רק בשמה המסחרי.
    • יש להימנע בפרסומים אלה מהמצות גורפות, המשרתות אינטרסים של גופים מסחריים.
    • יש לכלול בכל פרסום כזה גילוי נאות של כל ניגוד עניינים אפשרי שבו נמצא הרופא ושל כל קשר בינו לבין חברת התרופות או יצרנית הטכנולוגיה הרפואית, שאליהן הוא מתייחס בדבריו.
    • אין לנצל פרסומים אלו לפרסומת עצמית, אלא במסגרת המגבלות הקבועות בחוק ובכללי האתיקה לעניין פרסום ופרסומת.
    • ראוי, כי הרופא יאשר את הדברים המובאים בשמו טרם פרסומם.