• כרטיס רופא והטבות
  • אתרי הר"י
  • צרו קשר
  • פעולות מהירות
  • עברית (HE)
  • למען הרופאות והרופאים ולטובת הרפואה

    מה תרצו למצוא?

    6.2011 - האם צריך ליידע את החולה בזהות המנתח?, תיירות מרפא – הוועדה לבחינת תיירות המרפא בבתי חולים ציבוריים


    האם צריך ליידע את החולה בזהות המנתח? – מצגת פרופ' נתן צ'רני. במקרים רבים פונים מטופלים למנתח בבקשה לדעת שהוא זה שינתח אותם ובכך לא יהפכו למקרה לימוד של המתמחים. לרוב נענים המטופלים כי "הצוות ינתח אותם" או ש"הניתוח דורש יותר משתי ידיים" ואז יכול להיווצר מצב של אי אמון בין הרופא והמטופל. 
     

    חברי הלשכה טענו כי בבית החולים הציבורי ביסודו, בוודאי אלו המוגדרים אוניברסיטאיים, צריך לאפשר למתמחים ללמוד ולעשות את העבודה. יש צוות רב משתתפים מהמתמחה ועד מנהל המחלקה ואי אפשר ליידע את המטופל מי עושה מה בכל שלב - מי יקרא את המיפוי, את הרנטגן....אין לזה סוף. הצוות הוא רב תחומי, האחריות על מנהל המחלקה והנהלת ביה"ח. אם מטופל מעוניין ברופא ספציפי בכיר אז עליו לפנות למגזר הפרטי. כמו כן, סברו חברי הלשכה, כי מסירת מידע למטופל שמי שינתח אותו יהיה מתמחה, אינה בהכרח לרעת הרופאים. רוב המטופלים יקבלו את ההחלטה כשהם יודעים שיש השגחה של רופא בכיר.

     

    תיירות מרפא – הוועדה לבחינת תיירות המרפא בבתי חולים ציבוריים – מצגת פרופ' ארנון אפק. "האם תיירות מרפא בבתי החולים הציבוריים מקדמת או פוגעת בטיפול הרפואי בתושבי ישראל" - פרופ' אפק תיאר את הסיבות לפריחת תיירות המרפא כתעשייה עולמית, את מאפייני תרבות המרפא בישראל, לרבות נתונים מספריים על היקפה והכנסותיה, את ההוצאה הלאומית לבריאות והמחסור במיטות ובכוח אדם, ה"בעד" וה"נגד" בתיירות מרפא, עמדות משרדי הממשלה והארגונים השונים, דפוסי הפעילות של בתי החולים הציבוריים, המנדט שניתן לוועדה ולבסוף ההמלצות שהיא מציעה לאמץ, כשהרעיון העיקרי הוא כי הוועדה תומכת בקיום תיירות מרפא כגורם מחזק של הרפואה הציבורית ושיפור השירות הרפואי לתושבי ישראל.

     

    העקרונות שמבקשת הוועדה להציע הם הפרדת החשבונות של פעילות תיירות המרפא בבית החולים, ניתוב ההכנסות לשיפור הטיפול בישראלים, קביעת תורים על בסיס תוספת משאבים או מקום פנוי, תיגמול הצוות הרפואי על פי פעילות נוספת ולא על פי מטופל ישראלי או מטופל תייר ואיסור בחירת רופא בתשלום. ד"ר דוידסון בדעת מיעוט: הגבלת סך הפעילות של תיירות מרפא ל-10%.

     

    בדיון ציינו חברי הלשכה בפני פרופ' אפק את הדילמה, התסכול והפגיעה בעקרונות האישיים אותם הם חווים כאשר הם נדרשים לבטל או לדחות מטופלים תושבי המדינה בכדי לקבל את מטופלי תיירות המרפא. ישנו פער בין התמונה האידיאלית המוצגת למציאות הקיימת היום. חברי הלשכה לא פוסלים את תיירות המרפא אך חושבים כי יש מקום לאזן ולשים בלמים.

     

    בעקבות ההערות שנשמעו בישיבה, הוציאה הלשכה לאתיקה מסמך הערות מטעמה למנכ"ל משרד הבריאות, כהמלצות לוועדה שמונתה על ידו.