• כרטיס רופא והטבות
  • אתרי הר"י
  • צרו קשר
  • פעולות מהירות
  • עברית (HE)
  • למען הרופאות והרופאים ולטובת הרפואה

    מה תרצו למצוא?

    הכללים האתיים של ההסתדרות הרפואית


    הכללים האתיים שקבעה הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית מכירים בתרומתן המכרעת של חברות התרופות לשמירת הרמה הקלינית של הרופאים בישראל ורמת המחקר הרפואי בארץ, וקובעים את התנאים ואת הסייגים שיש להציב כדי להיעזר בתרומה זו במידה המרבית.

    הלשכה לאתיקה של הר"י קבעה כללים אתיים מפורטים בנושאים: כנסים והשתלמויות, מתנות וטובות הנאה, מחקרים ושקיפות בפרסומת.

     

    להלן כמה דוגמאות לכללים שנקבעו, לפי נושאים:


    כנסים והשתלמויות

    רופא לא ישתתף בכינוס או בהשתלמות שאינם מוקדשים ברובם המכריע לתחום הרפואה. בכל מקרה, ייבחן היחס בין ההיבט המדעי של הכינוס או ההשתלמות לבין ההיבט החברתי שלהם. לא ייווצר קשר ישיר בין הרופא לבין החברה המממנת. התשלום עבור הכינוס יבוצע באמצעות המעסיק. בני משפחה או נלווים אחרים המצטרפים לכינוס ישלמו את מלוא תוספת העלות.


    מתנות וטובות הנאה

    על הרופא נאסר לקבל תמורה כלשהי, גלויה או נסתרת, עבור תרופה או בדיקה. רופא לא יקבל מתנה, ולוּ בעלת ערך שולי, בעבור רישום תרופה או הפניה לבדיקה. על הרופא נאסר לקבל מתנת כסף, או שוות כסף, כגון: כרטיסי נופש, תלושי קנייה וכו'.


    מחקרים

    הכללים מסדירים את עצמאותו האקדמית של הרופא החוקר המשתתף בניסויים קליניים, ונועדו להבטיח כי יפעל מתוך שיקול דעת עצמאי, תוך ראיית טובת החולה, וכי יישמר לו החופש לבצע את המחקר ולפרסם את תוצאותיו מבלי שיהיה כפוף ללחצים ולשיקולים זרים כלשהם. כך, למשל, על הרופאים להקפיד על שקיפות מרבית בכל פרסום. על כל חוקר לחשוף בפני המשתתפים במחקר קליני כל קשר הקיים בינו לבין מממן המחקר.


    שקיפות בפרסומת

    על הרופאים נאסר להעניק את שמם לפרסום מוצרים מסחריים או לקידום מסחרי של תרופות. איגוד או חברה יוכלו להשתתף בפרסום למוצר רפואי, אם הדבר נעשה לצורך הגברת המודעות לבריאות הציבור, ולא יכלול פרסום לתרופה או לשיטה מסוימת.


    הכללים האתיים השיווקיים של חברות התרופות בישראל

    תעשיית התרופות מפתחת, מייצרת ומקדמת מכירות של תכשירים רפואיים המיועדים למניעת מחלות ולריפוין. כתוצאה ממחויבותה לשיפור בריאות האדם, היא מקדישה משאבים ניכרים למחקר ולפיתוח כדי להעמיד לרשות האדם תרופות חדישות ויעילות יותר. לאור משימה זו, מאמינה התעשייה שבכל שטחי פעילותה יש להגדיר ולקיים סטנדרטים אתיים גבוהים ביותר.

    איגוד הכימיה, הפרמצבטיקה ואיכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים בישראל, ענף התרופות באיגוד לשכות המסחר ופארמה ישראל - ארגון חברות התרופות העוסקות במחקר ופיתוח החליטו, תוך אימוץ הקוד האתי הלכה למעשה, להקים מנגנון אשר יבטיח את השמירה על כלליו כחובה בסיסית המוטלת על כל חברה בפעולתה השיווקית.