• כרטיס רופא והטבות
  • אתרי הר"י
  • צרו קשר
  • פעולות מהירות
  • עברית (HE)
  • למען הרופאות והרופאים ולטובת הרפואה

    מה תרצו למצוא?

    חובת המנתח למנותח – ביקורת והמשך מעקב לאחר ניתוח - 2021


    הדיון בנושא חובת מעקב רופא מנתח אחרי ניתוח, למשך הזמן ובתדירות הנדרשת לפי המקובלות בידע המקצועי, עלה בעקבות פנייה של רופא ממקצוע כירורגי אשר תיאר מצב שבו מנתחים מבצעים ניתוח, ובמכתב השחרור שולחים את המטופל למעקב לאחר שבוע אצל רופא ממקצוע כירורגי בקהילה. הבעיה אשר הטרידה את הרופא: אם קיימת חובה לראות את המנותח בתוך פרק זמן קצוב, המטופל נכנס כדחוף במרפאה עמוסה לעייפה. כאשר רופא אינו מודע מראש למספר המנותחים שיגיעו אליו למעקב ולא לאשר קרה בדיוק בניתוח של המטופל, נפגעת איכות הטיפול בו.

    כיוון שבחינוך הרפואי עליו גדלתי ככירורגית נאמר "הזכות שנתן לך החולה לנתח את גופו כשהוא מורדם מחייבת אותך כלפיו לעולם" - נדהמתי נוכח הסיפור הנ"ל.

    פניתי להתייעץ עם עמיתיי הכירורגים, וסיפורים נוספים עלו. למשל, מטופלת אשר סבלה מסיבוך לאחר ניתוח ונאמר לה בטלפון לפנות לבית חולים באזור מגוריה; המנתח לא יידע את עמיתיו כי מגיעה לטיפולם המנותחת, ולא העביר להם את כל הסיפור הרפואי וסיכום הניתוח לצורך טיפול מיטבי בסיבוך אשר אירע.

    בדיון בלשכה לאתיקה סברו החברים, כי האחריות של המנתח כלפי המנותח שווה למחויבות כל רופא כלפי מטופלו. האתיקה הרפואית והמחויבות למטופל חלה על כל רופא בכל מסגרת עבודה שבה הוא עובד. כאשר יש צורך בביקורת לאחר ניתוח, חובתו של המנתח להיפגש עם המנותח עד תום הטיפול כמקובל לגבי הבעיה הרפואית המסוימת. אם מסיבה כלשהי הביקורת אינה יכולה להיעשות על ידי המנתח, הוא חייב לתאם את המפגש עם אחד מרופאי הצוות שלו (דבר שקורה במחלקות ציבוריות), או רופא בקהילה אשר נמצא בקשר קבוע עם המנתח או רק לצורך בדיקה בודדת חריגה.

    במידה ולפי הידע המקצועי אין צורך בבדיקת מעקב – אין לשלוח המטופל למעקב עלום בקהילה.

    נייר עמדה זה משלים את כללי האתיקה ביחסי רופא-רופא וכן את הנקודות הבאות ביחסי רופא-מטופל:  

    • שיתוף פעולה בין הרופא והמטופל - הרופא והמטופל יפעלו במשותף לייסוד מערכת אמון הדדי ביניהם ולהצלחת הטיפול הרפואי.
    • הזכות להמשך טיפול רפואי נאות.
    • התחלה וסיום של יחסי רופא-מטופל ביוזמת הרופא - הרופא מחויב לרציפות הטיפול הרפואי במטופל, גם אם נותק הקשר המקצועי עמו, וישתף פעולה עם כל רופא אחר הנוטל גם הוא חלק בטיפול הרפואי במטופל. 

    .

    בדיון בלשכה לאתיקה נקבעו הכללים הבאים:

    1. כללים אלה נכתבו ביחס לניתוחים, אך הם רלוונטיים ותקפים לכל טיפול רפואי המצריך ביקורת אחריו.
    2. הביקורת לאחר ניתוח מהווה חלק בלתי נפרד מהטיפול הרפואי העיקרי.
    3. האחריות להמשך המעקב והטיפול במנותח היא בראש ובראשונה של המנתח.
    4. חובה על המנתח לבנות מערך ביקורת מסודר לאחר ניתוח, המותאם למסגרת עבודתו, על פי המרכיבים המקצועיים בתחומו.
    5. חובה על המנתח לתאם את דרך המעקב לפני ביצוע הניתוח. 
    6. במצב שחלה התפתחות, תופעת לוואי בלתי רצויה, סיבוך בניתוח או צורך באשפוז או ניתוח חוזר נדרשת מעורבות המנתח.
    7. במקרים חריגים, בהם המנתח אינו יכול לקחת חלק בהמשך הטיפול או בניתוח החוזר לסיבוך אשר אירע בניתוח הראשון, יעדכן את המנתחים בכל המידע לגבי הניתוח הראשון. (מקרים חריגים לדוגמה: חולה הנמצא במרחק רב מהמנתח, והסיבוך דורש התערבות מהירה; אין למנתח קשר עם בית החולים המאפשר אשפוז וניתוח דחוף).
    8. מגבלות, כאמור בסעיף 7, אשר ידועות לרופא המנתח מראש, יוצגו למטופל בטרם הניתוח הראשון על מנת שיקבל החלטה מודעת בעניין.